Mana satu nak pakai ni?
Keliru untuk buat pilihan?
Baca artikel ni sehingga habis ye.. moga2 jumpa jawapannya
Kebanyakan orang yang "bermain" kereta ni, memerlukan
Engine Management System bagi menampung "keperluan enjin" sesuai dengan
tahap modifikasi yang dilakukan.
ECU asal sememangnya boleh melakukan tugas dengan
baik, namun terdapat keadaan dimana anda perlu Rechip, reflash ataupun
tambah alat seperti System Piggyback bagi membantu mengawal keperluan
enjin dan ada keadaannya anda perlu menukar ECU (System Standalone)
Macamana tu ye ?
Modifikasi seperti Up Stroker, High Performance Camshaft,
Custom Intake/exhaust System, Upgrade Turbo, Upgrade Injector dan
sebagainya yang menggunakan bahanapi Petrol biasanya boleh lagi dikawal
oleh Sistem Piggyback yang mana ianya digunakan untuk menyesuaikan
Campuran bahan api (Air Fuel Ratio) dan mengawal Ignition Timing. Tambah
pula dengan function motorsport seperti Launch Control dan Flat Shift
masih lagi boleh dibuat dengan System Piggyback. Ataupun Rechip mahupun
Reflash boleh dah "Unlock" semua function2 advance ni.
Masihkah kita perlu guna System Standalone ni?
Terdapat keadaan dimana "Ultimate Modification"
sangat memerlukan System Standalone ni. Tambah pula dengan menggunakan
"Racing Fuel" yang memerlukan saiz Injector 1000 cc keatas yang
berlainan "injector latency" yang sangat diperlukan untuk Fine Tuning
nanti.
Pada tahap ini, ECU memainkan peranan yang sangat penting
untuk mengawal keperluan enjin bahkan boleh juga mengaawal Traction
Kereta sesuai dengan Kuasa yang bakal dihasilkan oleh enjin. Dalam
System Standalone ni juga terdapat banyak advance2 function seperti On
Off switch untuk System NOS, Stage Injector, Traction Control, Boost
Control, Auto Tune dan pelbagai lagi yang hanya ada pada System
Standalone.
Terdapat juga keadaan dimana ECU kereta2 baru yang sangat
pintar dan tidak boleh "ditipu" oleh System Piggyback dan satu2nya cara
untuk
menyesuaikan modifikasi yang dilakukan pada enjin adalah dengan menukar ke System Standalone
menyesuaikan modifikasi yang dilakukan pada enjin adalah dengan menukar ke System Standalone
Jadi, Apakah pilihan anda?
Apa2 pun Engine Management yang anda guna dan bakal guna adalah bergantung pada keperluan enjin dan tujuan enjin itu digunakan.
Segala2nya memerlukan KOS, dan dengan merancang pembelian
Engine Management System ini mampu menyelamatkan "bajet" anda daripada
hangus yang mana ianya boleh digunakan untuk perkara2 lain.
Ya lah, jika enjin Proton yang hanya tukar Racing Camshaft
pun pakai Hatech Elite 2500 kan rugi je tak boleh gunakan Advance2
function dalam tu..hehe
Semoga artikel ini bermanfaat, dan seperti biasa sebarang persoalan adalah dialu-alukan.
saya pengguna votek system dri negeri malaysiaaa
ReplyDelete