Tuesday 21 April 2020
Filled Under: STAND ALONE, TIPS DAN TRICK
Jika di teliti pada gambar seperti tidak boleh beza pun yang mana satu ecu kategori standalone. Saiz hampir sama, semuanya ada wayar yang akan sambung dengan wiring asal dan semuanya kene connect dengan laptop untuk proses lakukan proses tuning.
Apakah yang membezakan dua darjat ini?
Berikut adalah 5 perkara utama yang membezakan ecu Piggyback dan Standalone.
Piggyback ECU
1. Memerlukan ECU ASAL. Piggyback hanya menumpang Signal Ecu Asal dan hanya "memanipulasi" signal yang masuk atau keluar supaya bacaan asas Fuel Mixture dan Ignition Timing berubah mengikut kehendak tuner.
2. Kerja wiring yang mudah. Disebabkan ianya menumpang signal ecu asal, hanya beberapa wayar sahaja perlu disambung. Ada 1 jenis piggyback tu pemasangan hanya 5 urat wayar sahaja!
3. Fungsi yang terbatas. Walaupun Piggyback itu mempunyai kemampuan seperti standalone ecu sekalipun, namun ianya terbatas dan tidak semua enjin akan menjadi bila menggunakannya. Contoh seperti fungsi naikkan rev cut / rpm limit. Tidak semua enjin menjadi dan jika jadi pun ianya tidak sempurna seperti original ECU.
4. Harganya murah. Biasanya harga baru 1 unit dalam rm2000 dan ke bawah dan ada yang harga tak sampai rm1000 (bergantung kepada fungsi yang ada.
5. Upah pemasangan dan tuned pada harga yang munasabah. Dari survey yang saya buat hampir semuanya adalah harga sekitar ratus-ratus sahaja.
Standalone ECU
1. ECU asal boleh dibuang. Stand alone akan mengambil alih fungsi ecu asal sepenuhnya dan ianya *fully programmable*
2. Kerja Wiring yang banyak dan rumit. Hampir semua wayar utama berkaitan fungsi enjin perlu disambung bagi memastikan enjin berfungsi dengan sempurna.
3. Tiada limit. Apa sahaja yang kita mahu buat semuanya mampu dilakukan (bergantung pada fungsi yang ada pada Standalone itu)
4. Harganya Mahal dari Piggyback. Biasanya harga baru 1 unit bermula dari rm2500 dan keatas dan ada yang cecah rm1x,xxx. Ianya bergantung pada fungsi advance yang ada.
5. Upah pemasangan dan tuned yang mahal. Biasanya bermula dari rm1000 dan keatas. Ianya bergantung pada apa fungsi advance yang mahu dipasang dan remehnya perkara itu hendak dibuat.
.
Bagitulah 5 perbezaan utama Piggyback vs Standalone ECU. Jika anda ada sebarang persoalan berkaitan pemilihan ECU dan ECU apa yang sesuai digunakan, sila tinggalkan ruang komen, biar kami bantu bagi memilih ECU terbaik untuk setup enjin anda.
Piggyback VS Standalone
Socialize It →
|
|
Jika di teliti pada gambar seperti tidak boleh beza pun yang mana satu ecu kategori standalone. Saiz hampir sama, semuanya ada wayar yang akan sambung dengan wiring asal dan semuanya kene connect dengan laptop untuk proses lakukan proses tuning.
Apakah yang membezakan dua darjat ini?
Berikut adalah 5 perkara utama yang membezakan ecu Piggyback dan Standalone.
Piggyback ECU
1. Memerlukan ECU ASAL. Piggyback hanya menumpang Signal Ecu Asal dan hanya "memanipulasi" signal yang masuk atau keluar supaya bacaan asas Fuel Mixture dan Ignition Timing berubah mengikut kehendak tuner.
2. Kerja wiring yang mudah. Disebabkan ianya menumpang signal ecu asal, hanya beberapa wayar sahaja perlu disambung. Ada 1 jenis piggyback tu pemasangan hanya 5 urat wayar sahaja!
3. Fungsi yang terbatas. Walaupun Piggyback itu mempunyai kemampuan seperti standalone ecu sekalipun, namun ianya terbatas dan tidak semua enjin akan menjadi bila menggunakannya. Contoh seperti fungsi naikkan rev cut / rpm limit. Tidak semua enjin menjadi dan jika jadi pun ianya tidak sempurna seperti original ECU.
4. Harganya murah. Biasanya harga baru 1 unit dalam rm2000 dan ke bawah dan ada yang harga tak sampai rm1000 (bergantung kepada fungsi yang ada.
5. Upah pemasangan dan tuned pada harga yang munasabah. Dari survey yang saya buat hampir semuanya adalah harga sekitar ratus-ratus sahaja.
Standalone ECU
1. ECU asal boleh dibuang. Stand alone akan mengambil alih fungsi ecu asal sepenuhnya dan ianya *fully programmable*
2. Kerja Wiring yang banyak dan rumit. Hampir semua wayar utama berkaitan fungsi enjin perlu disambung bagi memastikan enjin berfungsi dengan sempurna.
3. Tiada limit. Apa sahaja yang kita mahu buat semuanya mampu dilakukan (bergantung pada fungsi yang ada pada Standalone itu)
4. Harganya Mahal dari Piggyback. Biasanya harga baru 1 unit bermula dari rm2500 dan keatas dan ada yang cecah rm1x,xxx. Ianya bergantung pada fungsi advance yang ada.
5. Upah pemasangan dan tuned yang mahal. Biasanya bermula dari rm1000 dan keatas. Ianya bergantung pada apa fungsi advance yang mahu dipasang dan remehnya perkara itu hendak dibuat.
.
Bagitulah 5 perbezaan utama Piggyback vs Standalone ECU. Jika anda ada sebarang persoalan berkaitan pemilihan ECU dan ECU apa yang sesuai digunakan, sila tinggalkan ruang komen, biar kami bantu bagi memilih ECU terbaik untuk setup enjin anda.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Popular Posts
-
Enjin kenderaan yang dioptimasikan bukan sahaja mampu menjimatkan minyak kenderaan malah juga boleh membantu enjin kenderaan memberikan kua...
-
Tune Enjin memerlukan beberapa proses dan amat penting untuk kita melihat keadaan spark plug, walaupun telah "dimonitor" Air Fu...
-
One of Video Tuning Course that you will learn on DVD "Street Tuner - a step to becoming a professional engine tuner" If ...
-
Address : 82, Lintasan Perajurit 17c Taman Perindustrian, 31400 Ipoh, Perak Handphone no. : 0125411496 Email : sales.tuneracadem...
-
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kali ini saya kongsikan perkara paling basic utk emanage iaitu bagaimana nak connect Laptop dengan e...
-
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Diharap, para pembaca sekalian berada dalam keadaan sihat wal'afiat. Kali ini, saya berkongsi t...
-
Model A4 sedan merupakan kereta Family yang selesa dipandu dan laju dijalan raya. Bagi model B5, ianya datang dalam versi enjin 1800 cc, 2...
-
Kami berkepakaran mengeluarkan kuasa kuda yang tersembunyi daripada enjin kenderaan dengan menala Air Fuel Ratio dan Sistem Ignition ke...
-
Pada 19, 20 dan 21 Mei 2017, Tuner Academy telah menjalankan kursus Professional Tuner Skills and Development (PTSD) bertempat di Fakulti ...
-
Assalamualaikum dan selamat sejahtera, Diharap pembaca sekalian dalam keadaan sihat dan ceria. Disini saya akan kongsikan serba sedik...
0 comments:
Post a Comment